Processen

Vejen fra den tidlige inspiration til det færdige produkt er ofte lang og super spændende. Hver gang, jeg udvikler et nyt produkt, begynder en rejse, der presser mig ud i nogle spændende faglige udfordringer og valg.
For hvert nyt produkt, bliver jeg dygtigere, og opnår en endnu bedre forståelse for materialets kvaliteter og faldgruber. Viden der skaber inspiration til kommende projekter.

Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup023.JPG

Inspiration

Inspiration kan for mig komme fra mange forskellige kanter. Den kan både opstå ved at udforske materialets kvaliteter eller ved at være nysgerrig i formgivningsprocessen. Hvordan skaber man f.eks. en god kop? Hvordan skal den føles mod læben? Hvordan skal vægtfordelingen være? Og hvor meget skal den kunne indeholde?

Jeg bliver inspireret af design, hvor øjet bliver udfordret af den måde kurverne er sat sammen på. Et smukt objekt, hvor materialet er i højsædet - f.eks. en lampe, hvor man har fremhævet materialets kvaliteter i samspil med produktets formudvikling og funktion.

Farver kan også være enormt inspirerende. Lige fra naturens farveskalaer til nuancer og farvesammensætninger i malerier og tekstiler, som jeg får lyst til at genskabe.

Du kan læse mere om, hvad der inspirerer mig her.


Materialevalg

Mine valg af materialer er resultatet af en lang proces, hvor jeg over tid har prøvet adskillige typer af ler af, udsat dem for forskellig glaseringer samt brændt dem ved forskellige temperaturer. Det har resulteret i et omfattende materialebibliotek, hvor jeg indekserer mine prøver og indsamler viden.

Materialevalget er aldrig tilfældigt, og det er enormt givende at undersøge og lære forskellige typer af ler at kende, presse og provokere dem og i sidste ende lægge sig fast på det materiale, der skaber præcis det udtryk, jeg efterspørger.

Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup005.JPG
Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup052.JPG

Formgivning

Jeg er en rendyrket formnørd. Jeg kan tegne den samme form 100 gange, indtil jeg ved, at proportioner og kurver får det rette spænd indbyrdes.

Mit værksted er fyldt med modeller og tredimensionelle skitser. Dem bruger jeg som byggeklodser, når jeg skal skabe nye produkter, og jeg skærer dem gerne over for at afprøve, om en tidligere brugt form kan blive til en ny bund eller top på et kommende produkt.

I Clay Matters har jeg valgt at bruge drejeskiven i min formgivning. Drejning er en produktionsmetode, der kræver en høj grad er præcision og viden om materialets grænser. Leret presses når det drejes, overarbejdes det falder sammen, og det skal have den helt rette grad af fugtighed, når jeg afdrejer emnerne næste dag. Arbejdet er tidskrævende, men jeg føler, at jeg opnår en enormt spændende og levende formudvikling. Hvert eneste produkt er formet af mig, og det finder jeg yderst tilfredsstillende.

Formgivning er for mig en opdagelsesrejse ind i materialet. Hvad sker det egentlig, hvis jeg gør det her ved mit ler?

Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup016.JPG
Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup034.JPG

Glasering

Forskellig glasering kan være med til at ændre udtrykket på det færdige produkt markant. Min brug af glasur skal understøtte formgivningen bedst muligt. Skal overfladet være mat eller glat? Hvad gør, at det bliver en rar overflade at røre ved?

I Clay Matters har jeg valgt nogle lertyper, der står smukt med uglaseret overflade, mens andre får et markant anderledes udtryk, når de glaseres. Udtrykkene kan være vidt forskellige, selvom jeg benytter samme glasur. Hele serien er en hyldest til materialet, og glaseringen er med til at understrege, at jeg ved bruge af meget få materialer, kan skabe et meget varieret udtryk.

Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup041.JPG
Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup042.JPG

Brænding

Turen i ovnen er den ultimative test. Hvor længe skal produkterne have? Hvor høj varme kan de tåle at blive brændt ved? Holder min formgivning til varmetrykket, og hvordan arter glasuren sig? Ved lav varme opnås klare farver i dekoration, mens der opstår en helt anden farveskala, hvis jeg brænder ved høj varme.

Ler, farver og form skal understøtte hinanden i det endelige produkt, og justerer jeg ovnen bare ti grader op, kan udtrykket blive komplet anderledes. I Clay Matters har jeg valgt at brænde ved høj varme - 1250-1280 grader - for at opnå en kraftig holdbarhed, men selv her har det indflydelse, hvor jeg stiller de forskellige lertyper i ovnen, og om den pakkes med få produkter eller mange.

Det er altid spændende at åbne ovnen og se resultatet af en ny serie for første gang!

Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup038.JPG
Britta-H-Værksted_Gorm-Branderup050.JPG